Benchmark Care

De Benchmark Care

Hoe verhouden de formatie en kosten van de overhead en het primaire proces van uw zorgorganisatie (VVT, GGZ of GHZ) zich tot die van een referentiegroep met vergelijkbare zorgorganisaties? Welke opvallende uitkomsten zien wij in de bedrijfsvoering (en meer specifiek in de overhead) van uw organisatie? Wat zijn mogelijke verklaringen? En wat zijn de ‘knoppen’ om de bedrijfsvoering daadwerkelijk onderbouwd en integraal te verbeteren?

Dit zijn de belangrijkste vragen die de Benchmark Care van Berenschot al sinds 2003 beantwoordt. Wij hebben Nederlands meest omvangrijke en betrouwbare database opgebouwd. Onze referentiecijfers kunnen u helpen om te bepalen welke aard, omvang en kwaliteit van de overhead voor uw organisatie passend zijn. Onze definities en referentiecijfers op het gebied van overhead zijn de meest gerefereerde, de basis van diverse publicaties en worden landelijk als richtlijn gezien. Hiermee levert de Benchmark Care al jaren een onafhankelijke bijdrage aan de discussie over de bedrijfsvoering binnen de zorg.

Op dit platform kunt u onder de knop ‘Overzicht’ uw persoonlijke vragenlijst en resultatenmodule vinden. In de vragenlijst vult u de formatie, kosten en opbrengsten in per benchmarkcategorie. Nadat u deze heeft opgeslagen zijn de resultaten de volgende dag zichtbaar in de resultatenmodule. Hier kunt u uw eigen uitkomsten vergelijken met verschillende referentiegroepen in de langdurige zorg. In het validatiegesprek valideren we de ingevoerde gegevens en bepalen we welke referentiegroep het meest passend is.

 

Module: toegevoegde waarde overhead in beeld 

De toegevoegde waarde van overhead is optimaal als de benodigde kwaliteit wordt geboden tegen minimale kosten. Dit vraagt inzicht, zowel in de omvang als de toegevoegde waarde van uw overhead. De Benchmark Care gaat in op de omvang.  De module toegevoegde waarde brengt de toegevoegde waarde in beeld. Middels een enquête wordt een representatieve groep van ‘interne klanten’ (vaak hoger- en middenmanagement) bevraagd naar hun mening over de toegevoegde waarde. Dit levert de volgende inzichten op: 

  • De mate waarin de overhead dienstverlening aansluit op de behoefte van de ‘interne klant’. 
  • De kwaliteit van de dienstverlening. 
  • De klantgerichtheid van de afdelingen. 
  • De sterke punten en verbetermogelijkheden van de ondersteunende afdelingen. 

Wij vragen u om in onze OVA-tool (Overhead Value Analyse) aan te geven welke ondersteunende afdelingen u intern onderscheidt en wat per afdeling de belangrijkste producten/diensten zijn. De tool verwerkt uw input tot een heldere enquête die u kunt uitzetten onder interne klanten. Wij verwerken de uitkomsten en verbetersuggesties van uw interne klanten in een compacte rapportage. Daarnaast nemen wij de resultaten mee in zowel de benchmarkrapportage als in de MT-presentatie. 

De gecombineerde resultaten bieden uw organisatie daarmee een complementair en integraal beeld over uw overhead. Ze stellen u in staat om conclusies te trekken over de huidige status van uw overhead en bieden daarnaast concrete verbetersuggesties om zowel de bedrijfsvoering als geheel als de ondersteunende afdelingen afzonderlijk onderbouwd te verbeteren. 

Aanvullende informatie 

  • Standaard. De Benchmark Care 2024 start in april.
  • Abonnement. Veel organisaties nemen (twee)jaarlijks deel aan de Benchmark Care. Voor deze frequente deelnemers is het interessant om een abonnement te kiezen. Wanneer u een abonnement neemt voor drie deelnames in de periode 2024-2028, krijgt u korting op het deelnamebedrag. U bepaalt zelf in welke jaren binnen deze periode u deelneemt. De totale abonnementskosten (drie deelnames) worden vooraf in rekening gebracht. 
  • Optie: invulondersteuning. Onze ervaring leert dat het passend toedelen van de formatie, kosten en opbrengsten aan de benchmarkcategorieën deelnemers de meeste tijd kost. Daarom bieden wij invulondersteuning aan. We maken op basis van uw administratie een onderlegger, verzorgen de toedeling, valideren deze met u en verzorgen het passend invullen van de formatie, kosten en opbrengsten in de digitale vragenlijst. Wij trekken hierin samen met u op. Dit bespaart u invultijd en leidt tot een nog zuiverdere benchmarkvergelijking. De definitieve onderlegger ontvangt u van ons. 

Updates

Iedere nacht worden de waarden in de vragenlijst ververst. Updates in de vragenlijst zijn de volgende ochtend beschikbaar in het dashboard.

Extra informatie met betrekking tot hulp bij huishouding.

Deze moet worden toegevoegd aan de FWG 15. De salarisschalen HbH 0tm5 passen namelijk bij deze categorie FWG 15

 

Salaris Hulp bij het Huishouden per 1 maart 2022*

Als je werkzaam bent in de functie hulp bij het huishouden en je werkgever heeft met de betreffende gemeente een contract afgesloten waarop de AMvB reële prijs van toepassing is, dan word je niet ingedeeld volgens FWG VVT, maar is de volgende specifieke salarisschaal hulp bij het huishouden op je van toepassing.

Periodiek Salaris per maand (€) Salaris per periode (€) Salaris per uur (€)
0 1.860,70 1.712,16 11,89
1 1.950,45 1.794,24 12,46
2 2.040,23 1.877,76 13,04
3 2.130,03 1.959,84 13,61
4 2.219,81 2.041,92 14,18
5 2.311,94 2.126,88 14,77

*Voor zover het wettelijk minimum (jeugd)loon niet hoger is.

Voor de overige arbeidsvoorwaarden zijn de bepalingen uit deze cao volledig van toepassing voor medewerkers in de functie van hulp bij het huishouden.

 


Salarisschaal FWG 15 - Uurloon ex art. 1.1 lid 15 sub a (1878)

Periodiek Volgnr Maandsalaris (€) Periodensalaris (€) Uurloon (€)
0 5 1.934,40 1.785,60 12,40
1 6 1.934,40 1.785,60 12,40
2 7 1.977,25 1.818,72 12,63
3 8 2.025,02 1.863,36 12,94
4 9 2.077,40 1.910,58 13,27
5 10 2.135,43 1.964,16 13,64
6 11 2.200,70 2.024,64 14,06
7 12 2.268,88 2.088,00 14,50
8 13 2.345,78 2.158,56 14,99

 


Minimumloon per Leeftijd

Leeftijd Minimumloon per uur (€)
21 jaar en ouder 13,68
20 jaar 10,94
19 jaar 8,21
18 jaar 6,84